Malowanie traktora – jak się do tego zabrać? Przygotowanie, narzędzia i farby

Odnawianie i antykorozyjne zabezpieczanie urządzeń przemysłowych czy rolniczych jest dość skomplikowane, a malowanie traktorów bywa szczególnie uciążliwe. Nie tyle z powodu skomplikowanej budowy tej maszyny, ile ze względu na specyficzne warunki, w których pracuje większość takiego sprzętu. Jak się zabrać do malowania traktora, aby powłoka była możliwie najbardziej odporna i trwała?

Ciągnik rolniczy nieustająco poddawany jest działaniu wilgoci, uderzeniom, często dużemu zapyleniu czy tarciu o ziemię, kamienie lub piasek, wymaga więc specjalnego traktowania i starannego zabezpieczania karoserii przed niekorzystnymi czynnikami. Dużo zależy od jakości farby do ciągników i właściwego przygotowania powierzchni maszyny.

Przygotowanie traktora do malowania

Prace można podzielić na trzy etapy. Każdy z nich ma znaczący wpływ na efekt końcowy.  Pierwszym krokiem przygotowania traktora do malowania jest jego staranne umycie. Tutaj trzeba zachować ostrożność w przypadku stosowania agresywnych środków lub na przykład wysokiego ciśnienia wody. Mogą one bowiem uszkodzić przewody, uszczelki lub inne gumowe (czy delikatne) elementy maszyny. 

Najbezpieczniejszym wyborem są preparaty przeznaczone specjalnie do mycia silników, które kładą nacisk na usuwanie tłustych osadów, oraz płyny do czyszczenia tworzyw sztucznych (niektóre maski, błotniki) i tradycyjnej karoserii.

Uwaga! Silnika nie powinno się myć często, zwłaszcza w sytuacji, kiedy nowoczesny traktor posiada sporo elektronicznych układów i elementów – przed rozpoczęciem czyszczenia wszystkie należy szczelnie zabezpieczyć folią.

Kolejny etap prac przygotowawczych to usuwanie starej farby. Narzędziami służącymi do tego celu są na ogół szlifierka, wiertarka z odpowiednią nakładką lub ręczna szczotka do metalu. Przy usuwaniu farb z miejsc o skomplikowanych kształtach pomóc mogą szczotki i szlifierki w wersji mini. Obszary silnie skorodowane należy mechanicznie oczyścić z rdzy lub użyć do tego celu odrdzewiaczy chemicznych. W przypadku całościowego malowania traktora, maszynę można poddać wcześniej piaskowaniu.

Ostatnim etapem przygotowania jest szlifowanie oczyszczonej powierzchni (w celu zmatowienia i usunięcia ewentualnych nierówności), odpylenie jej i odtłuszczenie.

Wybór odpowiednich farb do ciągników

Tradycyjna metoda zakłada położenie podkładu i wierzchniej warstwy farby w odpowiednim kolorze. Taki sposób malowania nadal jest praktykowany i dobrze wykonany zabezpiecza ciągnik na długo, choć oczywiście jest to uzależnione w dużej mierze także od sposobu eksploatacji maszyny. 

Inną – bardziej popularną obecnie metodą – jest użycie do tego celu farb łączących w sobie funkcje antykorozyjne z barwnym wykończeniem, co z pewnością ułatwia wykonanie prac i oszczędza czas.

Niezależnie od tego, który z powyższych sposobów się wybiera, przy doborze farby do malowania traktorów należy pamiętać, że musi ona uwzględniać specyfikę ich pracy – np. to, że niektóre elementy maszyny mogą się silnie nagrzewać, niektóre (bardziej niż inne) poddawane są przyspieszonemu ścieraniu powłok malarskich, że muszą być odporne na wilgoć etc.

Uwaga z łączeniem farb

W sytuacji malowania w systemie dwuwarstwowym (podkład + kolor bazowy) ważną sprawą jest dobieranie podkładów i farb nawierzchniowych kompatybilnych ze sobą. Dla oszczędności własnego czasu i pieniędzy warto stosować produkty jednej linii danego producenta. One zawsze będą się dobrze ze sobą łączyły. W przypadku mieszania farb od różnych producentów — tej pewności już niestety nie ma. Powłoka może być słabsza, farba może się łuszczyć lub zważyć już podczas malowania, a w przypadku reklamacji, możemy być właściwie pewni jej odrzucenia. Lepiej nie ryzykować.

Jaką metodą pomalować traktor?

Pędzlem czy metodą natryskową?

Bez wątpienia nakładanie farb pędzlem jest najtańszą opcją, ale czy na pewno słusznym wyborem? Stosując tę  metodę, bardzo trudno uzyskać równomierną powłokę na całej malowanej powierzchni. Poza tym nałożona pędzlem warstwa farby zawsze będzie grubsza od tej wykonanej pistoletem lakierniczym. To przekłada się na niższą wytrzymałość i gorszą estetykę takiego zabezpieczenia.

Podczas malowania pistoletem natryskowym zużywa się znacznie więcej farby. Trudno też wykonać takie malowanie samodzielnie, nie mając doświadczenia i odpowiedniego sprzętu, jednak uzyskana w ten sposób powłoka jest trwała i przy doborze odpowiednich farb wystarczy na wiele sezonów pracy ciągnika. 

Natryskowe malowanie traktora niebieską farbą do ciągników rolniczych.
Odpowiednio przygotowana (rozrzedzona) farba w zbiorniku pistoletu lakierniczego jest najszybszym sposobem malowania ciągników rolniczych i innych maszyn.

Malowanie tylko w pogodny dzień!

Wszystkie prace powinny odbyć się w ciepły dzień, bez opadów lub innych skrajnych zjawisk atmosferycznych (nawet jeżeli maluje się pod zadaszeniem). Skrajne temperatury i podwyższona wilgotność powietrza mają wpływ na równomierność i czas schnięcia poszczególnych warstw. To bardzo istotne, bo prawidłowe warunki do malowania mogą przesądzić o ostatecznej wytrzymałości mechanicznej powłoki. 

W sytuacji, kiedy pogoda nie sprzyja malowaniu, a zaplanowane prace muszą zostać wykonane, można pomyśleć o gruntoemaliach szybkoschnących, które nie wymagają dodatkowej warstwy podkładu i wysychają zaledwie w ciągu godziny. 

***

Niezależnie od trwałości danego malowania, traktor jest pojazdem silnie eksploatowanym prawie przez cały rok, dlatego konieczne są regularne przeglądy stanu powłoki malarskiej. W razie pojedynczych uszkodzeń (odprysków powstających np. w wyniku uderzenia kamieniem) wykonuje się zaprawkę lakierniczą, która na pewien czas przedłuża trwałość malowania i opóźnia powstanie ognisk korozji. Dobrze wykonane malowanie ciągnika powinno zabezpieczyć sprzęt na co najmniej kilka lat intensywnej pracy.